Sociale media en je website, een krachtige combinatie

Sociale media en je website gaan hand in hand.

Hoe meer mensen je website bezoeken en je sociale media updates delen, hoe beter je gevonden wordt via zoekmachines. En dus ook door jouw potentiële klanten.

Als je gebruik maakt van sociale media, maak dan regelmatig verwijzingen naar je website. Andersom is het ook verstandig om bezoekers van je website de mogelijkheid te bieden om berichten te delen via sociale media.

Jouw website, de basis

Wist jij dat 92% van B2B-kopers tegenwoordig online beginnen met zoeken? Jouw website is de basis van de communicatie met jouw doelgroep. Zorg er dus voor dat jouw website op orde is.

Je wilt met je sociale media een groter bereik creëren. Dat doe je door regelmatig updates te plaatsen. Ook verwijs je regelmatig naar jouw website waar mensen meer uitleg krijgen over jouw bedrijf/product/dienst.

De posts op sociale media en je website zullen op elkaar afgestemd moeten zijn. Qua uiterlijk, visueel, maar bijvoorbeeld ook qua taalgebruik. Zodat mensen niet verward raken. Verward over wie jij bent en wat je doet.

Als je actief bent op sociale media, betekent dat automatisch meer bezoekers op je website. Tenminste, als je sociale media op de juiste manier inzet.

Sociale media, wordt dat nog gebruikt?

Al zeven jaar op rij stijgt het gebruik van sociale media. De meeste gebruikers zijn te vinden op:

  • Whatsapp
  • Facebook
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Twitter

De meeste dagelijks gebruikers in Nederland zijn te vinden op (cijfers via nu.nl, juli 2017):

  • Whatsapp, 9,6 miljoen dagelijkse gebruikers & 11,3 miljoen wekelijkse gebruikers
  • Facebook, 7,1 miljoen dagelijkse gebruikers
  • Youtube
  • Instagram
  • Snapchat, 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers

Feiten over sociale media gebruik

Nog wat recente feiten (januari 2017) via NewCom op een rijtje:

  • Instagram stijgt relatief het sterkst.
  • Whatsapp is het grootste platform.
  • Facebook groeit met name onder ouderen, daling van 8% onder jongeren van 15-19 jaar.
  • LinkedIn is niet gegroeid in aantal gebruikers, dagelijks gebruik is iets toegenomen.
  • Twitter blijft stabiel qua gebruikersaantal en gebruik.
  • Instagram en SnapChat blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren.
  • Gebruik van sociale media blijft stijgen.
  • Zorgen om privacy blijven hoog.

De jeugd heeft de toekomst

Onder de jeugd wordt vooral Snapchat en Instagram gebruikt. Tussen de 20 en 39 jaar zijn we juist weer veel te vinden op LinkedIn. En steeds meer ouderen zijn actief op Facebook.

Wat opvalt is dat de jeugd altijd de trend zet. Zij ontdekken een nieuwe sociaal media kanaal en maken dat heel populair. Zo populair dat ouderen het ook gaan gebruiken. Dan vindt de jeugd er niets meer aan en gaat op zoek naar een nieuw kanaal. Zodra daar ouderen ook weer gebruik van maken, gaan ze door naar weer iets nieuws.

Waarom? Hoe zou jij het vinden als je als kind via sociale media dagelijks gevolgd werd door jouw vader/moeder/opvoerder of opa/oma. Precies!

 

Hoe begin je met sociale media

Het begint bij jou! Stel jezelf de volgende vragen:

  • Ken jij het verhaal van jouw bedrijf
  • Waarmee onderscheidt jouw bedrijf zich van je concurrenten.
  • Wie is jouw favoriete opdrachtgever.
  • Omschrijf jouw favoriete opdrachtgever, jouw doelgroep.
  • Waar bevindt jouw doelgroep zich.
  • Via welke sociale media kanalen kan ik ze bereiken.
  • Welke content is interessant voor mijn doelgroep.

Vind je het lastig om antwoord te krijgen op deze vragen? Laat ons je helpen. Doen we graag! Contact

Welke sociale media kanalen kan ik het beste inzetten

Het antwoord op de vraag “welk sociale media kanaal kan ik het beste inzetten” is niet 1-2-3 gegeven. Een betere vraag zou zijn: “Welk sociale media kanaal werkt het beste om mijn doelgroep te bereiken.”

Je kunt tegenwoordig kiezen uit heel veel sociale media. We zetten er een aantal voor je een rijtje:

  • Facebook, voor het bouwen van een community;
  • LinkedIn, voor je carrière en het volgen van nieuws uit jouw branche;
  • Twitter, voor het volgen actueel nieuws;
  • Pinterest, voor bedrijven in visuele branches;
  • Instagram, voor bedrijven met gave foto’s van hun producten/diensten;
  • Snapchat, voor het verspreiden van actuele video’s en foto’s;
  • Youtube, voor het vertellen van verhalen via video’s;
  • Vimeo, voor het verspreiden van video’s;
  • Vine, voor het maken van een korte snelle video die je eenvoudig kunt verspreiden.

Volhouden door regelmatig updates te plaatsen

Jij hebt sociale media kanalen aangemaakt en ingericht. En je hebt zelfs al een paar updates geplaatst. Fantastisch!

Nu is het belangrijk dat je het volhoudt. Tips:

  • zorg steeds voor waardevolle content;
  • plaats regelmatig updates, plan het in;
  • reageer, om in gesprek te blijven;
  • ben sociaal, het heet niet voor niets sociale media;
  • bedank, zodat ze je content blijven delen;
  • verkopen doe je niet op sociale media.

Sociale media en je website, waar begin je

Zoals gezegd begint alles bij een goede website. Een website die klopt.

Sociale media en je website zijn een krachtige combinatie. Maar je kunt ook makkelijk de plank volledig mis slaan als de basis niet op orde is.

Twijfel jij of jouw website een goede basis is om te starten met sociale media? Neem contact met ons op of kom langs voor een een kritische blik en eerlijk advies.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *