Nieuwsbrief maken

Een nieuwsbrief maken en regelmatig versturen. Het klinkt zo eenvoudig, we weten dat het belangrijk is. Maar toch gebeurt het niet.

Waarschijnlijk krijg jij regelmatig een nieuwsbrief in je mailbox van verschillende bedrijven. Sommige nieuwsbrieven vind je leuk om te lezen en voor sommige nieuwsbrieven schrijf je je al na één keer uit.

Vaak ontstaat er twijfel om zelf aan de gang te gaan met het regelmatig versturen van nieuwsbrieven. En dat is jammer. Een gemiste kans.

Waarom verstuur ik niet graag een nieuwsbrief

Iedereen heeft zijn eigen redenen om geen (of zelden) nieuwsbrief te maken en versturen. Waarschijnlijk herken je een of meerdere van deze argumenten.

Je:
• wilt niet spammerig overkomen
• kunt geen interessante informatie verzinnen
• hebt geen of te weinig abonnees
• denk dat het je geen extra klanten/opdrachten oplevert
• heb te weinig tijd
• weet niet hoe je een (mooie) nieuwsbrief moet maken.

Allemaal redenen die logisch klinken, maar het niet zijn. Het is een gemiste kans als je geen nieuwsbrief verstuurt aan jouw (potentiële) klanten.

Waarom is het versturen van een nieuwsbrief een goed idee

Het versturen van een nieuwsbrief kan erg effectief kan zijn. Het is een manier om mensen er, op het juiste moment, aan te herinneren dat ze je dienst/product nodig hebben.

Andere goede redenen om een nieuwsbrief te versturen zijn:
Naamsbekendheid vergroten
• Expert status verkrijgen
• Extra contactmoment met (potentiële) klanten
• Opbouwen aantal potentiële klanten
• Je blijft top of mind
• Goedkope manier om reclame te maken

Wat kan ik melden in mijn nieuwsbrief, heb ik genoeg te vertellen

Er is genoeg te vertellen over jouw product/dienst/bedrijf. Misschien denk je van niet, omdat het voor jou niets nieuws is. En omdat het voor jou heel logisch is, denk je dat dat voor anderen ook is. Dat is een valkuil.

Mensen hebben jouw product/dienst nodig. Juist omdat ze er zelf geen of te weinig verstand van hebben. Hoe meer informatie jij deelt, des te beter kan iemand inschatten of jij de juiste persoon (of het juiste bedrijf) bent om ze te helpen.

Wij geven vaak als tip om eens te noteren wat mensen aan je vragen in gesprekken of aan de telefoon. Dan heb je meteen de juiste onderwerpen te pakken om in je nieuwsbrief te vermelden.

Wat kan je in je nieuwsbrief zetten:
Nieuwe klanten, vertel waarmee je ze geholpen hebt, hoe de samenwerking verlopen is en wat jouw klant ermee gewonnen heeft
Deel kennis over jouw vakgebied, ook al lijkt het voor jou gesneden koek en vertel hoe jij daarbij kunt helpen
• Laat zien dat jij op de hoogte bent van de laatste trends & ontwikkelingen op jouw vakgebied
Stel vragen, mensen vinden het fijn om je te helpen
• Stel je collega’s voor, zodat men een goed beeld krijgt van de werksfeer en de bedrijfscultuur
• Verwijs naar je social media kanalen, zodat ze jou/je bedrijf nog beter leren kennen
• Vertel over je diensten, maximaal een per nieuwsbrief en vertel vooral wat het oplevert als mensen jou inschakelen

Hoe krijg ik een grote(re) mailinglijst

Bij het versturen van een nieuwsbrief is het opbouwen van je mailinglijst heel belangrijk.

Dat kan je eenvoudig doen door bijvoorbeeld:
• een zogenaamde weggever op je website te plaatsen (bijvoorbeeld een checklist of een e-boek) die mensen gratis kunnen downloaden als ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief
• de email adressen van je familie-, vrienden- en kennissenkring te verzamelen. Zij vinden het vaak hartstikke leuk om op de hoogte te blijven van jouw ontwikkelingen en zullen niet schromen je aan te bevelen bij anderen.

Wat kan ik nog meer met de informatie die je in je nieuwsbrief zet

Als je een nieuwsbrief gemaakt hebt, staat daar veel informatie in. Wat kan je nog meer doen met die informatie?

Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
• Gebruik zinnen uit je nieuwsbrief om op sociale media te plaatsen om mensen te triggeren. En zet er gelijk een linkje bij naar je website!
• Zet de nieuwsbrief op je website zodat je website actuele informatie bevat over jouw bedrijf
• Plaats de nieuwsbrief als post op je sociale media kanalen

Wat maakt een nieuwsbrief nu een goede nieuwsbrief?

Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt? Natuurlijk is het belangrijk dat je interessante informatie deelt.

Maar een goede nieuwsbrief maken, vraagt om meer. Lees hieronder onze tips:

• Een “pakkende titel“. Gebruik een titel die “triggert”
• Korte Inleiding. Schrijf een krachtige inleiding om ervoor te zorgen dat mensen verder lezen
• Afbeeldingen. Deze zorgen er voor dat je nieuwsbrief beter gelezen wordt
• Duidelijke teksten. Zorg voor overtuigende, informatieve en korte teksten
• Plaats linken. Laat lezers eenvoudig doorklikken naar informatie die op je website staat
• Een rustige layout. Jouw content krijgt zo alle aandacht
Regelmaat. Plan je nieuwsbrief zodat men uit kan kijken naar je nieuwsbrief
• Zorg voor een uitschrijf-mogelijkheid. Wel zo netjes

Ik krijg niet genoeg respons op mijn nieuwsbrief

Mensen die zich hebben ingeschreven voor jouw mailinglijst hebben behoefte aan jouw dienst/product. Ze zijn er alleen nog niet aan toe om contact met jou op te nemen. Ze kennen jou en jouw manier van werken nog niet goed (genoeg).

Wist jij dat het zeker 7 contactmomenten kost voordat mensen de stap zetten om jou te benaderen? Een nieuwsbrief maken én versturen, is daar een goed hulpmiddel bij.

Waarschijnlijk gaan mensen je meer aanbevelen (en gerichter), simpelweg omdat ze beter weten wat je doet. Je zult zien dat het uiteindelijk gaat opleveren.

Ben niet bang om abonnees te verliezen! Het is veel belangrijker om je te focussen op de mensen die jouw nieuwsbrief wel lezen. Zij zijn namelijk geïnteresseerd in jouw vakgebied, jou en/of jouw product/diensten.

Nieuwsbrief maken, zelf aan de slag

Een nieuwsbrief maken en versturen, kan tegenwoordig via veel verschillende programma’s. Het meest gebruikte programma wereldwijd is MailChimp. Het is heel gebruiksvriendelijk. Heb je minder dan 2.000 inschrijvingen voor je nieuwsbrief dan is het programma gratis tot het versturen van 12.000 nieuwsbrieven per maand. Wil je meer? Dan kun je gebruik maken van een betaalde versie.

Je kunt via Mailchimp eenvoudig een nieuwsbrief maken en heel goed monitoren wie je nieuwsbrief opent, hoe vaak en op welke linken er door wie geklikt wordt. Ja, Big Brother is watching… Wel heel handig, je kunt zo heel gericht contact op nemen met een of meerdere van je lezers. Wie weet kan je ze ergens mee helpen.

Blijft de drempel te hoog, schakel ShareAll in!

Natuurlijk mag je ook ons vragen om hulp. Wij kunnen er voor zorgen dat jouw nieuwsbrief mooi opgemaakt wordt én regelmatig wordt verstuurd met interessante content. Doen we graag!

Stel je laat je nieuwsbrief door ons maken en versturen. Hoe werkt dat?

• Wij hebben regelmatig contact over de content. Die bedenken we voor je doordat we onderzoek doen, maar je mag natuurlijk ook onderwerpen bij ons aandragen. Wij schrijven de nieuwsbrief voor je, maar je kunt ook zelf een aanzet maken en het door ons laten redigeren.
• Wij geven je nieuwsbrief vorm door je bestaande huisstijl goed te bekijken en hier eventueel een aanvulling op te maken.
• We spreken een regelmaat af en zorgen dat ruim voor de deadline jouw nieuwsbrief klaar staat in het programma waar jij mee werkt.
• Wij kunnen er voor zorgen dat je nieuwsbrief daadwerkelijk verstuurd wordt, maar dat mag je natuurlijk ook zelf doen..

Neem gerust contact met ons op voor alle mogelijkheden!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *